درخواست بسیج اساتید برای توقف طرح ساخت مسکن در اراضی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی

استان البرز
به همت کانون بسیج اساتید پردیس کشاورزی و منابع طبیعی انجام شد:

درخواست بسیج اساتید برای توقف طرح ساخت مسکن در اراضی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی

بسیج اساتید دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در نامه‌ای خواستار توقف طرح ساخت مسکن در اراضی کشاورزی این دانشکده‌ها شدند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج البرز،  بسیج اساتید دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار دستور عاجل آیت الله رئیسی برای توقف طرح ساخت مسکن در اراضی این دانشکده‌ها شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه­ تعالی

نابودی زمین های کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است.       

(مقام معظم رهبری دامه ضل العالی)

جناب آقای دکتر رئیسی - رئیس جمهور محترم "دامه برکاته"

سلام علیکم

بی شک روی کار آمدن دولتی مردمی و انقلابی بارقه­ های امید را در دل ملت و دوستداران انقلاب دمید و به این باور رساند که مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم»؛ عامل عزت و پیشرفت ایران در همه عرصه‌ها خواهد بود.

بی‌گمان یک مجموعه جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت با تکیه بر فهرست طولانی فرصتهای مادی کشور مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب، خواهد توانست کشور را به عزت و پیشرفت برساند. چون در کشوری زندگی می کنیم که از نظر ظرفیّت های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است. از این ظرفیت­ها و فرصت­های ارزشمند می ­توان به نیروی انسانی مستعد و کارآمد و اراضی گسترده و خاک حاصل خیز در جهت جهش تولید انواع محصولات متنوّع کشاورزی و باغی در کنار بازار بزرگ ملّی و منطقه‌ای اشاره کرد. نیروی انسانی کارآمد و خاک حاصلخیز دو نعمت بزرگ برای پایداری و تاب­آوری یک اقتصاد است، اقتصادی که به فرموده رهبر معظم انقلاب، بسیاری از ظرفیّتها در آن دست‌نخورده مانده است.

بدون تردید تلاش برای رفع مشکلات کشور از جمله تقویت تولید در ابعاد مختلف ستودنی است و ما اعضای بسیج اساتید دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران آن را ارج نهاده و پا به پای مسئولان دلسوز در این مسیر پشتیبان دولت خواهیم بود.

همچنین مطلع هستیم که دولت مصمم است تا بار تحمیل شده بر اقشار مختلف مردم از بابت تامین مسکن شرافتمندانه را از دوش آنها بردارد و در این مسیر ساخت مسکن کافی در دستور کار قرار گرفته است.

ما معتقد هستیم که این تکلیف شدنی است مشروط به آنکه به پشتوانه طرحی علمی، آینده ­نگر و عدالت محور باشد.

می ­توان با وضع مالیات بر عایدی فروش و جبران حق سرمایه مالک، مسکن را از سبد کالای سرمایه ­ای به کالای تامین امنیت اجتماعی تبدیل کرد؛ وضعیت مالکیت املاک مستقر در بافت­های فرسوده شهرها را تعیین تکلیف کرد که این قبیل املاک بعلاوه زمین های بایر غیر قابل کشت در اکثر استان ها به­ ویژه در استان البرز کم نیست؛ تسهیلات ارزان قیمت و طولانی مدت در اختیار نیازمندان مسکن قرار داد؛ ولی تامین مسکن با «تبدیل اراضی مستعد زراعی در اطراف شهرهای بزرگ» نه­ تنها در جهت جهش تولید مسکن و پایداری آن نیست بلکه مخرب نیز می­ باشد.

اخیرا نامه ای به شماره 44038/1400 مورخ 23/8/1400 از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان البرز به دانشگاه تهران ارسال شده که در آن طرح ساخت مسکن در اراضی دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی بدون کار کارشناسی و توجه به اهمیت زمین های کشاورزی درخواست شده است. این اراضی درجه یک بیش از 120 سال است در اختیار برنامه­ های آموزشی و پژوهشی جوانان مستعد کشور می باشد.

این درحالیست که در فصل دوم قانون جهش تولید مسکن در ماده 9 تبصره 2 آمده است اراضی کشاورزی حاصلخیز (درجه 1 و 2) و ایستگاه های تولید بذر نمی توانند برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرند.

بنابر مطالعات انجام شده اغلب هر یک از دانشگاه­های مهم دنیا بیش از 200 هکتار زمین در اختیار آموزش و پژوهش کشاورزی و باغبانی دارند که بعضا برخی از زمین های فوق در مراکز شهرهای مهم و حتی پایتخت ها قرار گرفته اند و قرار نیست که این اراضی همه ساله در زیر کشت باشند بلکه در خدمت برنامه های آموزشی و پژوهشی هستند. ساخت مسکن در زمین­های کشاورزی مستعد، آسان ولی برگرداندن آن به حالت اول و زراعی کردن مجدد آن امری قریب به محال است. زیرا برای تشکیل خاک زراعی به عمق یک سانتی متر در مناطق خشکی مثل ایران حداقل 300 سال زمان لازم است.

بنابراین در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ زمین های زراعی، ما اعضای بسیج اساتید دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در آستانه روز جهانی خاک، خواهان بذل توجه حضرتعالی به این موضوع مهم (نه­ تنها برای اراضی این مجموعه علمی بلکه در سطح کشور) و صدور دستور عاجل مبنی بر توقف چنین رویکردی هستیم. 

و من الله توفیق

بسیج اساتید دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.