پیام مقام معظم رهبری به بسیج اساتید؛ نقشه‌ی راه تحولی عظیم در ورود به عرصه‌های خدمتگزاری

استان البرز
به همت سازمان بسیج اساتید استان البرز انجام شد

پیام مقام معظم رهبری به بسیج اساتید؛ نقشه‌ی راه تحولی عظیم در ورود به عرصه‌های خدمتگزاری

محمدرضا مردانی: اگر قرار باشد قرارگاهی انقلابی و ثابت برای هماهنگی نیروهای فعال در عرصه جهاد تبیین شکل بگیرد مقر آن باید بسیج اساتید باشد.

گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، همایش " شهید چمران؛ استاد تراز انقلاب اسلامی" ظهر امروز در سالن همایش شهدای دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در استان البرز برگزار شد. در این همایش محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.
محمدرضا مردانی در همایش " شهید چمران؛ استاد تراز انقلاب اسلامی" که ظهر امروز در استان البرز برگزار شد، با تاکید بر آنکه شهید چمران نقطه تلاقی تعهد و تخصص بود عنوان کرد:  او زرق و برق تگزاس و کالیفرنیای آمریکا را فروخت تا خریدار تیر و ترکش‌های پاوه و سوسنگرد و دهلاویه شود. ایشان با آن همه انگیزه انقلابی که داشت و با وجود شأن علمی بالایی که داشت، مستقیم و بدون آموزش و تخصص وارد عرصه کارهای نظامی و حتی فرهنگی نشدند. در همان عنفوان جوانی پشتوانه‌ی اعتقادی و فکری خود را در جلسات درس منطق و فلسفه استاد مطهری شکل و استحکام بخشید، تخصص و مدارج علمی خود را با بهترین نمرات اخذ کرد و سپس به فراخور زمان سخت‌ترین آموزش‌های نظامی و چریکی را در مصر طی کرد تا برای هدف خود که همانا آمادگی همه جانبه برای کمک به میهن اسلامی و امت اسلام بود مهیا باشد. شهید چمران مصداق تعریف رهبر انقلاب از بسیج بودند یعنی " نیروی کارآمد کشور برای همه میدان ها".


پیام مقام معظم رهبری، امید عظیمی را در اساتید بسیجی برانگیخت
وی سپس با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی بسیج اساتید و صدور پیام پرنور و امیدآفرین مقام معظم رهبری، اظهار داشت: برای اولین بار از زمان تأسیس سازمان بسیج اساتید یعنی از سال 1380، این سازمان مفتخر به دریافت پیام اختصاصی از جانب مقام معظم رهبری (حفظه الله) شده است. مجدداً به نمایندگی از اساتید بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور مراتب تشکر و امتنان وافر خود و مجموعه نهضت استادی بسیج را از دریافت این پیامِ سراسر نور و امید ابراز می‌کنم. پیام مقام معظم رهبری (حفظه الله) شور و شعفی عجیب و امید عظیمی در اساتید بسیجی برانگیخت و روحیه و عزمی مضاعف برای حرکت به سمت حل مسائل کشور در بسیج اساتید ایجاد کرد. پیام مقام معظم رهبری به بسیج اساتید حتماً نقشه‌ی راه بسیج اساتید برای تحولی عظیم در کمیّت و کیفیتِ ورود بسیج اساتید به عرصه‌های خدمتگزاری خواهد بود.
محمدرضا مردانی در ادامه ضمن قرائت پیام مقام معظم رهبری به بسیج اساتید به ذکر چند نکته پرداخته و افزود: مقام معظم رهبری در پیام‌شان بر تعهد ،تدیّن و مجاهدت در مسیر آرمان‌های اسلام و انقلاب به عنوان اوصاف استادی که می‌تواند نویددهنده‌ی سرافرازی و رستگاری آینده‌ی ملت ایران باشد یاد می‌کنند. این نکته، نکته ی بسیار بسیار مهمی است. اساس انقلابی گری همین تعهد، تدیّن و مجاهدت است. چرا و چگونه شهید سلیمانی توانست منشأ چنین تحولات عظیمی در منطقه و در دنیای اسلام باشد؟ قطعاً اساس روند مبارکی که ایشان به شکل مستمر طی فرمودند همین تعهد و تدین و التزام به مجاهدت در راه آرمان‌های اسلام و انقلاب بود. این حد از محبوبیت که در مراسم تشییع شهید سلیمانی تجلی پیدا کرد نشان دهنده آن بود که شهید سلیمانی رابطه‌ی خود با خدا را به نیکی و عمیقاً اصلاح کرده است و خدا هم طبق بیان امیر المومنین (ع)  ("مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ " - (هر کس [رابطه] میان خود را با خدا اصلاح کند، خدا [رابطه] میان او و مردم را اصلاح فرماید ) رابطه ایشان با مردم را اصلاح کرده و نشانه ی آن، محبوبیت بی نظیر ایشان در میان مردم و اشکهای بی امانی بود که زن و مرد و پیر و جوان در فراق ایشان ریختند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه بیان کرد:  استاد بسیجی اگر می‌خواهد بر دانشجو و دانشگاه و جامعه موثر باشد اولین قدمش همین تعهد و تدیّن و التزام به مجاهدت در راه اسلام است. 
این استاد دانشگاه سپس بر لزوم نافع بودن علم تاکید کرده و خاطرنشان کرد: مورد دیگری که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. یادآوری به لزوم نافع بودن علم است. لزوم نافع بودن علم از آن مواردی است که مقام معظم رهبری به دفعات و در مناسبت‌های مختلف مورد تاکید قرار داده اند. 


علم نافع باید مسئله محور باشد
مردانی  در ادامه سخنان خود برخی مختصات و شاخصه‌های علم نافع را برشمرده و گفت: علم نافع باید با معنویت، تقیّد و اراده همراه باشد و نباید با اصول اخلاقی و انسانی تعارض و تزاحمی داشته باشد. علم نافع باید مسئله محور باشد. علم نافع باید در اقتصاد و معیشت مردم موثر باشد. همچنین باید در خدمت یکی از متعالی ترین اهدف حکومت اسلامی یعنی گسترش عدالت باشد. علم نافع باید ناظر به اولویت‌های ملی باشد ( نیازهای ملی، بومی و فرهنگی کشور در گسترش و اولویت بندی علوم باید لحاظ گردد).
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: علم نافع باید در مسیر تشکیل تمدن نوین اسلامی باشد. یعنی نه فقط نیازهای امروز جامعه، بلکه مختصات و نیازهای آرمان شهر اسلامی ما یعنی تمدن نوین اسلامی باید در گسترش علوم و پژوهش ها دیده شود . دولت باید عرصه و بستر لازم برای خدمتگزاری اساتید بسیجی را فراهم کند.
مردانی با بیان آنکه علم نافع و پیشرفته اساتید بسیجی نیاز حتمی و فوری کشور است عنوان کرد:  نکته دیگری که در پیام مقام معظم رهبری بود و لازم است نصب العین مسئولین قرار بگیرد، این است که مقام معظم رهبری نه تنها علم نافع و پیشرفته‌ی اساتید بسیجی را با لفظی کم نظیر " نیاز حتمی و فوری کشور دانستند"، بلکه عرصه لحاظ و اعمال این علم نافع را (بر خلاف نظر برخی از متولیان که نسبت به ورود اساتید بسیجی به عرصه های نظری و اجرائیِ خدمتگزاری تنگ نظری دارند)، بسیار گسترده یعنی هم در "موضوعات راهبردی و اساسی و هم در مسائل نقد و کاربردی" دانستند.

طرح کمک به حکمرانی اسلامی در دستور کار بسیج اساتید
وی در ادامه در خصوص طرح کمک به حکمرانی اسلامی عنوان کرد: بسیج اساتید از ماه‌ها پیش به صورت پیش دستانه طی نامه‌هایی جداگانه به همه‌ی وزارتخانه و سازمان های مهم کشور، آمادگی خود را برای کمک به دولت ذیل " طرح کمک به حکمرانی اسلامی" اعلام کرده.
 
وی سپس با تاکید بر ظرفیت عظیم و قابل اتکای اساتید بسیجی گفت: بسیج اساتید با بیش از 1000 کانون دانشگاهی، بیش از100 اندیشکده تخصصی و بیش از 53 هزار استاد و متخصص بسیجیِ عضو، ظرفیتی عظیم و قابل اتکاء برای حل مسائل کشور و پیشرانی قوی برای حرکت به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی است. خیل عظیمی از اساتیدِ متعهدِ متدینِ متخصص که در صورت عنایت لازم از جانب دولت به ویژه شخص دکتر رئیسی، می توانند گره گشایِ بسیاری از مسائل در کشور باشند.

قرارگاه نبرد تبیینی اسلام با هژمونی فرومایه غرب باید در میان اساتید باشد
وی در خصوص حضور اساتید در عرصه جهاد تبیین نیز بیان کرد: رهبر معظم انقلاب پیش از این در بیاناتشان، اساتید را فرماندهان جنگ نرم دانسته‌اند. این عنوان علاوه بر آنکه مایه مباهات و افتخار اساتید است، مسئولیتی خطیر برای ایشان در راستای جهاد تبیین و وظیفه ای مستمر برای مسئولین در راستای پشتیبانی از این فرماندهان است. همه‌ی قوا به ویژه قوه مجریه باید فرماندهی اساتید در این نبردِ بی وقفه‌ی تمدنی را بپذیرند و در عمل برای تقویت این فرماندهان میدانی، پای کار بیایند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با پیشنهاد تشکیل قرارگاه تبیین در کشور عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب با وجود افراد، اقشار و دستگاه‌های مختلفِ موثر در جهاد تبیین و تهاجم ترکیبی، اساتید را فرماندهان جنگ نرم اعلام فرموده اند. این یعنی قرارگاه نبرد تبیینی اسلام با هژمونی فرومایه غرب باید در میان اساتید باشد. دولت‌ها ه با گفتمان‌های مختلف می‌آیند و می‌روند، به زعم بنده با این اوصاف اگر قرار باشد قرارگاهی انقلابی و ثابت برای هماهنگی نیروهای فعال در عرصه جهاد تبیین شکل بگیرد مقر آن باید بسیج اساتید باشد. بسیج اساتید عزم و آمادگی کامل خود را برای تشکیل چنین قرارگاهی به صورت مکتوب به مسئولین به ویژه مسئولین اجرائی کشور اعلام کرده و مجدداً اعلام می دارد.
مردانی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با عنایت ویژه دولت و سایر قوا به بسیج اساتید زمینه برای خدمتگزاریِ حداکثریِ این قشرِ متعهد و متخصص بیش از پیش فراهم گردد. 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.