تحلیل فضایی زمانی تغییرات جمعیتی کشور

استان البرز
به همت اندیشکده مطالعات راهبردی زنان و خانواده

تحلیل فضایی زمانی تغییرات جمعیتی کشور

به همت اندیشکده مطالعات راهبردی زنان و خانواده سازمان بسیج ااستید استان البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان البرز، به همت اندیشکده مطالعات راهبردی زنان و خانواده بسیج اساتید استان البرز،  با عنوان مدرسه تعالی زن و خانواده ایرانی، سلسله نشست های تخصصی جمعیت، باعنوان تحلیل فضایی زمانی تغییرات جمعیتی کشور، با سخنرانی اقای دکترعلیی مدیر گروه جمعیت شناسی موسسه مطالعات تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران  برگزارشد.

پژوهش ایشان وابستگی معنادار شاخص های توسعه ،اشتغال زنان و شهر نشینی در کاهش  نرخ رشد جمعیت را نشان می دهد نتیجه این تحقیقات نشان می دهد با وجود عدم انکار تاثیر شرایط اقتصادی بر میزان فرزنداوری خانواده مهمترین امر تاثیر گذار فضای فرهنگی در این موضوع می باشد.در بیان ایشان نرخ رشد جمعیت ما ما اکنون ، کمتر از 1% است و به شدت کاهش پیدا کرده است . پیش بینی می شود به علت خالی شدن توان درونی جمعیت ، یعنی به پایان رسیدن دوره ازدواج و فرزندآوری افرادی که در دهه 60 به دنیا آمده بودند ، در سال های آینده آمار ازدواج و فرزندآوری کمتر شود و نرخ رشد جمعیت در سال های 1400 الی 1420 به صفر برسد و این یعنی برابر شدن تعداد تولد ها و تعداد مرگ و میر ها . جمعیت بر اقتصاد جامعه تاثیر گذار است یعنی جمعیت زیاد باعث رشد توسعه نمی شود بلکه جعیت زیاد همراه با کیفیت باعث رشد توسعه می شود . کاهش رشد جمعیت می تواند موجب کاهش 40 درصدی رشد اقتصادی در جهان شود و دلیل این کاهش این است که تعداد افراد در سن کار کم می شود .ایشان در ادامه بر لزوم همت عمومی در این امر مهم و بخصوص کار فرهنگی در این حوزه تاکید کردند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.